Treceți la conținutul principal

15 cărți care m-au făcut să văd lumea într-o lumină diferită

    Dacă mă întrebi care este cartea mea preferată, probabil nu voi știi ce să răspund. Am mai multe și toate au contribuit la o schimbare de dispoziție. M-au mișcat în trei feluri diferite, așa că le voi încadra în 3 categorii:

    1. Cărți frumos scrise - Sunt acelea de care îmi amintesc că m-au emoționat prin modalitatea autorului de a scrie. Chiar dacă nu am reținut povestea cu detalii, am rămas marcată de modul de a scrie al autorului, de stilul său personal.

    2. Cărți care m-au făcut să caut mai multe informații despre un anumit subiect - Știți că există persoane care vorbesc atât de frumos despre pasiunile lor încât deodată vezi orice activitate prin alți ochi? Așa sunt acești autori. Vorbesc cu atât de multă pasiune despre un subiect care le place și te trezești că brusc îți place și ție puțin. Te introduc în poveste și fac să vrei să știi mai multe.

    3. Cărți care mi-au schimbat perspectiva asupra vieții. Sunt acele cărți peste care am dat exact când aveam nevoie de informație și tot ce credeam că este real pentru mine s-a spulberat. M-au făcut să le dau dreptate autorilor, să mi se pară foarte viabile teoriile lor și să mă întreb „Cum de nu am văzut vreodată acea cale ce în acest moment mi se pare evidentă?”

    Le voi enumera în ordinea în care am introdus cele trei categorii:

    1.1 Dragostea în vremea holerei -Gabriel Garcia Marquez

    Când mă gândesc la moarte, singurul lucru de care-mi pare rău e că s-ar putea să nu mor din dragoste!”


     1.2. La răscruce de vânturi - Emily Bronte

    Iubesc pămânutul de sub picioarele tale şi aerul de deasupra capului tău, şi orice obiect pe care îl atingi, şi fiecare vorbă pe care o rosteşti. Iubesc toate privirile tale, toate faptele şi toată făptura, aşa cum eşti.”


    1.3. Nuntă în cer - Mircea Eliade

    Setea trupurilor noastre a fost greu de stins atunci. Parcă nu mai era îmbrăţişare contopirea aceea din urmă, când cu adevărat se topeau contururile, dispărea carnea, ne uitam respiraţia, mistuiţi amândoi de o singură - însângerată şi nesăţioasă - gură. De mai multe ori am nădăjduit că la capătul răpirii aceleia vom întâlni, împreună, moartea. N-am ştiut că poate fi atât de ispititoare moartea, atât de caldă - voluptate fără spasm, beatitudine fără strigare.”


    1.4. O să vină și primăvara, Bandini - John Fante 

    Simt nevoia să menționez că Arturo Bandini, personajul lui Fante are 14 ani, dar gândurile sale fac deliciul cititorului. Aceasta este prima carte dintr-o serie de mai multe care-l au ca protagonist pe Bandini. Mi-a trecut prin mână doar aceasta pe care am cumpărat-o pentru a o dărui. Nu m-am putut abține și am citit-o și eu, subliniind pasajele mele preferate din primul capitol. 

    “If God is everywhere, why do I have to go to Church on Sunday?” (Dacă Dumnezeu este peste tot, de ce trebuie să mă duc la biserică duminica?)

    “Arturo Bandini was pretty sure that he wouldn't go to hell when he died. The way to hell was the committing of mortal sin. He had committed many, he believed, but the confessional had saved him. He always got to confession on time — that is, before he died. And he knocked on wood whenever he thought of it — he always would get there on time — before he died. So Arturo was pretty sure he wouldn't go to hell when he died. For two reasons. The confessional, and the fact that he was a fast runner.” (Arturo Bandini era aproape sigur că nu va ajunge în iad atunci când va muri. Drumul spre iad era legat de comiterea unui păcat capital. El a făcut multe, considera ei, dar spovedania l-a salvat. Mereu mergea să se spovedească la timp, adică înainte să moară. Și bătea în lemn de fiecare dată când se gândea la asta, mereu va ajunge în timp util. Așadar Arturo era aproape sigur că nu va ajunge în iad atunci când va muri. Din două motive: Spovedania și faptul că era un bun alergător). 

    ― John Fante, Wait Until Spring, Bandini

    1.5. Malakai - Adina Stephanie


    2.1. Cel mai iubit dintre pământeni - Marin Preda - M-a făcut să fiu mai interesată de comunism și ce impact a avut acesta asupra intelectualilor. Am realizat mai mult ca oricând că libertatea de exprimare este crucială.

    Ce mai faci tu, cel mai iubit dintre pământeni?”

    2.2. Vulturul singuratic, Danielle Steel - M-a făcut să fiu curioasă în legătură cu ce s-a întâmplat în  anul 1929 ( Criza economică) și să devin interesată de viața piloților, întrucât unul dintre personajele principale era pilot. Aveam 15 ani când am citit-o prima dată:)) În plus, este o poveste de dragoste.

    2.3.  Creativitatea serioasă - Edward de Bono - După ce am intrat în contact cu ideea de gândire laterală/ conceptul de „6 pălării gânditoare”, mi-am dat seama că voi iubi orice este scris de această persoană. „Creativitatea serioasă” mi-a oferit o altă perspectivă despre creativitate. Am mers mai departe și am urmărit interviuri cu de Bono și l-am îndrăgit imediat: Este în primul rând un bun storyteller.

    2.4. Simetria datei tale de naștere - Jean Haner - Aceasta nu este o carte care m-a dat pe spate din punct de vedere al scriiturii; Doar analizează niște numere și le interpretează. Se referă la data de naștere. Dar la finalul ei am descoperit câteva afirmații scrise de Louise Hay, pe care am căutat-o, iar afirmațiile ei pozitive m-au făcut mai optimistă. Pot spune că a fost o întâmplare norocoasă.

    2.5. Tată bogat, tată sărac - Robert Kiyosaki - După ce mi-am spus ani de zile că sunt „praf”la a-mi gestiona finanțele, am realizat citind această carte că nu am avut acces la anumite informații și comportamente care m-ar fi ajutat în acest sens. Această carte a fost deschizătoare de drumuri pentru că am devenit interesată de acest domeniu. Și „m-am întâlnit” cu mai multe materiale utile în drumul meu: Interviuri în reviste, cărți, documentare, am început să fiu mai atentă la oamenii care par să-și gestioneze mai bine finanțele ca mine și am observat niște pattern-uri. Mai bine mai târziu decât niciodată:)

    3.1 Alice în țara minunilor - Lewis Carrol - Deși este o poveste destinată copiilor, am citit-o de mai multe ori și când am devenit adultă. Din ea am învățat că imaginația nu are limite, că orice este posibil și că poți să scrii cum vrei și despre orice pentru că orice subiect poate deveni captivant în forma potrivită.

    3.2. Afirmațiile pozitive - Louise Hay Ani buni am fost obsedată de pattern-uri, dar nu-mi dădeam seama cum să fac ca să le schimb pe cele care nu-mi mai folosesc. Prin repetarea acestor afirmații de mai multe ori am fost capabilă să schimb raționamente adânc înrădăcinate. Prin conștientizarea propriilor tipare de comportament le pot schimba pe cele care nu-mi plac. Trebuie doar să le repet de mai multe ori pe cele pe care vreau să mi le însușesc. Așa se creează comportamentele pozitive, exact ca cele negative, prin repetarea lor până când devin tipare.

    3.3. Cuvintele îți modelează creierul, Andrew Newberg, Mark Robert Waldman - Prin conceptul de comunicare empatică, mi-am dat seama că pot să-mi zidesc realități noi, pot să le influențez și să-mi schimb existența în bine. Atât de tare mi-a plăcut, că am și scris despre ea la momentul respectiv. 




    3.4. Descoperă-ți amintirile ascunse și adevăratul eu - Dr. Menis Yousry  Această carte m-a enervat foarte tare, dar în același timp mi-a oferit o perspectivă asupra faptului că 95% din informație se află în subconștient  și foarte multe lucruri zac acolo dinaintea apariției gândirii critice la copii, când aceștia absorb orice informație așa cum este, fără să o treacă prin propriul filtru al gândirii. Și din acest motiv ajungem să ne autosabotăm la vârsta adultă. Dar ce bine că putem aduce subconștientul în conștient și schimba pattern-urile. În interior se dă permanent o luptă, noi fiind cei mai buni prieteni și cei mai buni inamici ai noștri. 

    3.5. Metamorfoza- Franz Kafka - Să scrii atât de natural ca și cum ai vorbi este ceea ce m-a învățat Kafka. Și la el chiar și faptul că o persoană a fost transformată în gândac și vorbește pare natural.

Gregor se târî încet spre ușă, sprijinindu-se de scaun; ajuns acolo, lăsă scaunul, se izbi în ușă și se ținu drept, rezemându-se de ea – capetele rotunjite ale piciorușelor secretau o substanță lipicioasă; apoi se odihni o clipă după efortul făcut. După aceea se căzni să răsucească încet cu gura cheia în broască. Dar cu ce să apuce cheia? Din păcate, se părea că n-avea dinți ca toți dinții, în schimb mandibulele erau foarte puternice; cu ajutorul lor izbuti chiar să clintească puțin cheia, neluând în seamă faptul că se rănise, fără îndoială, de vreme ce îi curgea din gură un lichid cafeniu, care se prelingea pe cheie și picura pe podele.”


    Vouă ce cărți v-au schimbat perspectiva despre viață? 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Citind Dama de Pică a Cătălinei Pană - Impresii și emoții legate de acest chick lit

      Dama de pică a fost cartea care m-a însoțit în tranziția dintre ani. Am început-o în 2021 și am terminat-o în 2022.      Însăși autoarea m-a sfătuit să încep cu o lectură mai amuzantă, cu Detectivă de ocazie , ca să mă prăpădesc de râs și că a ei carte e un pic dulce-amăruie. Dar nu așa este viața? O serie de obstacole pe care învățăm să le depășim din ce în ce mai repede și mai bine datorită experienței personale?      Ioana Pop sau Johanna , așa cum ajunge să fie numită de majoritatea personajelor este o tânără care se aventurează în Austria, tărâm necunoscut pentru ea. Cu 2 lei în buzunar, metaforic vorbind și un curaj incredibil ajunge în diverse situații limită din care scapă deoarece întâlnește oameni dispuși să o ajute în momente cheie.      Observăm o evoluție clară a personajului, de la tipa tânără, fără experiență, oarecum umilă care acceptă să fie tratată sub demnitatea ei la multiplele joburi pe care le are, la o bulă de foc pe care nu o poți opri pentru că arde tot

În lumea lui Laur

  Poate vă întrebați de ce am ales să am un personaj principal cu trăsături de personalitate narcisice. Ei bine, voi răspunde. Și dacă nu vă întrebați, eu tot vă zic. :)) De câțiva ani am un interes sporit către tulburările de personalitate. Da știu, fiecare cu pasiunile lui. :)) Tot citind și documentându-mă despre acest subiect, am început să recunosc anumite trăsături atunci când descopăr câte un personaj dintr-un serial care le prezintă sau când observ o anumită persoană mai mult timp. Din păcate sau din fericire am fost înconjurată mereu de persoane cu trăsături narcisice, ceea ce mă face să pot să abordez mai ușor un asemenea subiect. Spun din păcate pentru că alăturarea cu asemenea persoane vine întotdeauna cu anumite daune, mai ales emoționale. Zic din fericire pentru că apropierea de persoane narcisiste m-a făcut să observ mai bine cum se manifestă acestea în societate și cât de dăunător este comportamentul lor pentru persoanele din preajma lor. Dar atunci când vrei cea mai