Treceți la conținutul principal

Citind Dama de Pică a Cătălinei Pană - Impresii și emoții legate de acest chick lit

     Dama de pică a fost cartea care m-a însoțit în tranziția dintre ani. Am început-o în 2021 și am terminat-o în 2022. 

    Însăși autoarea m-a sfătuit să încep cu o lectură mai amuzantă, cu Detectivă de ocazie, ca să mă prăpădesc de râs și că a ei carte e un pic dulce-amăruie. Dar nu așa este viața? O serie de obstacole pe care învățăm să le depășim din ce în ce mai repede și mai bine datorită experienței personale? 

    Ioana Pop sau Johanna, așa cum ajunge să fie numită de majoritatea personajelor este o tânără care se aventurează în Austria, tărâm necunoscut pentru ea. Cu 2 lei în buzunar, metaforic vorbind și un curaj incredibil ajunge în diverse situații limită din care scapă deoarece întâlnește oameni dispuși să o ajute în momente cheie. 

    Observăm o evoluție clară a personajului, de la tipa tânără, fără experiență, oarecum umilă care acceptă să fie tratată sub demnitatea ei la multiplele joburi pe care le are, la o bulă de foc pe care nu o poți opri pentru că arde tot în jurul ei, iar dacă te apropii prea tare, s-ar putea să o „mierlești.”

    Se remarcă o serie de personaje mai bine conturate precum Fatih, tânărul turc (frumos de pici), dar și „incredibil de gay”, tanti Ani, o bătrânică cu o blândețe deosebită sau Amine, salvatorul de serviciu, care o ajută pe Ioana încă din momentul în care o culege din gara unde aștepta ca prietena sa, care i-a promis un job, să apară. Într-un final sosește și ea, dar într-o stare lamentabilă, fiind cel puțin mahmură și dormind pe bancheta din spate a unei mașini. 

     Angajatorii nu sunt blânzi cu Ioana, unul dintre ei având o fixație cu podeaua care trebuie să lucească. Dar ea uimește prin personalitatea vulcanică și ia niște decizii mânată de temperamentul care îi permite să fie tratată doar așa cum își dorește.

    Ioana are o personalitate plăcută și este iubită de majoritatea personajelor, remarcându-se cu o inteligență sclipitoare. Are o particularitate însă, limbajul pe care Amine, spre exemplu, îl consideră grotesc, dar o acceptă cu tot cu acesta.

    M-a frapat, pentru că surprinzător m-am regăsit în multe dintre secvențele prezentate de Cătălina Pană ca aparținând Johannei, prin ochii personajului. Așadar, ea pleacă fără prea mulți bani în Austria, eu mă întorc fără bani din Franța în Ajun de Crăciun după ce dau ultimii 15 euro pe „Un petite tache rouge peu prononcee”, nu o să uit vreodată exprimarea aceasta, o pată roșie de la vopsea lângă chiuvetă provenită din momentul în care m-am decis spontan să mă vopsesc roșcată în chiuveta din camera de cămin. Te înțeleg Ioano, been there, seen that:)) 


    Nu mai spun de faptul că atunci când citeam despre cum a plecat personajul de la un job, tocmai mi-am încheiat contractul pentru jobul unde am lucrat aproape 3 ani. Dar la fel ca și Ioana, sunt o supraviețuitoare, astfel că mi-am găsit repede un altul. 

    Ar mai fi de zis că Amine își face cafeaua la fel de tare ca mine și că pot înțelege mediul balcanic pe care Ioana îl descrie cu întâmplări petrecute într-un bar condus de sârbi. Am recunoscut tiparele de comportament pentru că am trăit în acel mediu, era prea familiar. Doar că Ioana a apelat la o metodă neortodoxă de a aplana un conflict, mi-a plăcut teribil acea scenă, eu-s un pic mai diplomată ca ea, mă folosesc de cuvinte:)) De asemenea, transportul drogurilor din Olanda în Austria a fost o scenă memorabilă. 

    Cartea este aerată, e un chick lit ce conține titluri care dau o semnificație capitolelor și urmăresc evoluția personajelor, cu precădere a Ioanei pentru că vom vedea că unele personaje nu se schimbă, ci doar urmează un tipar prestabilit. Este ușor de citit, stârnește emoții puternice și este amuzantă pe alocuri, comicul survine și din situațiile imposibile în care este pus personajul feminin. Iubesc replicile turcului, foarte simpatice și directe și empatia doamnei Ani, „tanti”, cum îi spunea aceasta.  

    Un obiect: o cană ajunge să joace un rol esențial în simbolistica acestei cărți și vă invit să aflați despre ce este vorba, citind Dama de pică de Cătălina Pană

    De asemenea, de aici vă puteți comanda, Vicios, romanul meu de debut. 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

15 cărți care m-au făcut să văd lumea într-o lumină diferită

     Dacă mă întrebi care este cartea mea preferată, probabil nu voi știi ce să răspund. Am mai multe și toate au contribuit la o schimbare de dispoziție. M-au mișcat în trei feluri diferite, așa că le voi încadra în 3 categorii:      1. Cărți frumos scrise  - Sunt acelea de care îmi amintesc că m-au emoționat prin modalitatea autorului de a scrie. Chiar dacă nu am reținut povestea cu detalii, am rămas marcată de modul de a scrie al autorului, de stilul său personal.      2. Cărți care m-au făcut să caut mai multe informații despre un anumit subiect -  Știți că există persoane care vorbesc atât de frumos despre pasiunile lor încât deodată vezi orice activitate prin alți ochi? Așa sunt acești autori. Vorbesc cu atât de multă pasiune despre un subiect care le place și te trezești că brusc îți place și ție puțin. Te introduc în poveste și fac să vrei să știi mai multe.      3. Cărți care mi-au schimbat perspectiva asupra vieții.  Sunt acele cărți peste care am dat exact când aveam nevoie

În lumea lui Laur

  Poate vă întrebați de ce am ales să am un personaj principal cu trăsături de personalitate narcisice. Ei bine, voi răspunde. Și dacă nu vă întrebați, eu tot vă zic. :)) De câțiva ani am un interes sporit către tulburările de personalitate. Da știu, fiecare cu pasiunile lui. :)) Tot citind și documentându-mă despre acest subiect, am început să recunosc anumite trăsături atunci când descopăr câte un personaj dintr-un serial care le prezintă sau când observ o anumită persoană mai mult timp. Din păcate sau din fericire am fost înconjurată mereu de persoane cu trăsături narcisice, ceea ce mă face să pot să abordez mai ușor un asemenea subiect. Spun din păcate pentru că alăturarea cu asemenea persoane vine întotdeauna cu anumite daune, mai ales emoționale. Zic din fericire pentru că apropierea de persoane narcisiste m-a făcut să observ mai bine cum se manifestă acestea în societate și cât de dăunător este comportamentul lor pentru persoanele din preajma lor. Dar atunci când vrei cea mai